Seven Racing Logo

"Livet er for kort - til kedelig sport..."

#sevenracingdk

Beretning om weekendens løb

Oprettet: mandag d. 9. oktober 2017

Weekendens FTZ Supertourisme Finaleløb på Padborg Park bød vejrmæssigt på lidt hvert, men alt i alt blev det, trods den silende regn lørdag, en fin afslutning på et fremgangsrigt år for Syverrace.

Det blev altså ”wet race” hele lørdagen og da Syver-klassen kører på semi-slicks, gav det os kørere lidt sved på panden. Man balancerede konstant på en knivsæg, speederen måtte behandles med kattepote og ligeså bremsen, men en enkelt faktor var stort set uden for vores kontrol: aquaplaning. Planing kan ikke kontrolleres når den først indtræder og det sker uden varsel, når dækkene ikke længere formår at trænge gennem vandlaget. Køreren bliver passiv passager indtil dækkene bider igen. Det er en skræmmende oplevelse og det var ved at gå galt for flere på langsiden, bl.a. Jan Saltoft, men heldigvis slap vi med skrækken.

Alle 11 startende kom godt igennem træningen, med Carsten Lauridsen som den hurtigste, tæt fulgt af Mikkel Holch og Steffen Hansen. Desværre var Christian Sørensen fraværende pga. tekniske problemer. Christian er ellers mand for at udfordre de tre hurtige drenge.

Da det blev tid til kvalifikation var regnen aftaget lidt og det kunne ses på tiderne. Steffen Hansen var hurtigst med Carsten Lauridsen og den stadig hurtige veteran, Kurt Jepsen, på de følgende pladser. De drenge elsker bare regn. Alle tre erhvervede bådfører certifikat ved Jyllandsringens GP Danmark i august. De havde vel håbet på hagl også, men det fik de ikke….tak for det…

Derefter fulgte Mikkel Holch, Troels Christiansen, Lars Henriksen, Hans Ryser, Michael Andersen og Jan Saltoft. Både Nicolaj Hansson og Asger Thierry udgik med seriøse tekniske problemer.

Det betød at vi kun stillede med 9 biler til start i første heat, som Steffen Hansen vandt suverænt. Carsten Lauridsen tilkæmpede sig andenpladsen og Mikkel Holch tog sig af tredjepladsen. Troels Christiansen tog fjerdepladsen, Hans Ryser femtepladsen og Kurt Jepsen sjettepladsen. (han må i dag ærgre sig over at han ikke fik navigationsdelen med da han erhvervede bådfører certifikat). Lars Henriksen blev syver, Michael Andersen otter og Jan Saltoft nier.

Andet heat var henlagt til søndag og solen skinnede fra en næsten skyfri himmel da starten gik. Syverrace har omvendt startrækkefølge for de fem første fra første heat. Det betød at jeg, Hans Ryser, skulle starte forrest, hvad der glædede de første fire bag mig. De ved nemlig jeg er en elendig starter og for at føje spot til skade var det inderste spor stadig drivvådt, mens ydersporet var knastørt. Resultatet var til at forudse…jeg havde hjulspind hele vejen til første sving og så var de hårde drenge forbi.

Steffen Hansen vandt og blev endnu engang Dansk Mester. Carsten Lauridsen besatte andenpladsen og tog samtidig tredjepladsen i DM. Mikkel Holch endte på tredjepladsen og tog dermed andenpladsen i DM . Stort tillykke til dem. Kurt Jepsen tog fjerdepladsen, Lars Henriksen femtepladsen og Hans Ryser sjettepladsen. Troels Christiansen blev syver, Michael Andersen otter og Jan Saltoft nier.

Set i bakspejlet blev 2017 et godt år for Syverrace som helhed. Vi fik tilgang af nye kørere, Michael Andersen og Nikolaj Hansson, og Jan Saltoft vendte tilbage som fast deltager. Alle tre har i høj grad gjort klassen ære og bidraget til den særlige ånd der hersker i klassen. Sammenhold, kammeratskab og hjælpsomhed er Syverklassens adelsmærke. Det forhindrer ikke at vi kører hårdt og hurtigt, men altid fair race.

Næste år kan vi se frem til yderligere tilgang af kørere. I hvert fald to, men sandsynligvis tre og dermed bliver det endnu sjovere at være deltager i Danmarks bedste, sjoveste og i tilgift billigste racerklasse.