"Livet er for kort - til kedelig sport..."
#sevenracingdkOprettet: mandag d. 10. oktober 2016
Udtrykket stammer fra Wagners 20 timer lange opera ”Nibelungens Ring” som slutter med at ”den fede dame”, Brünhilde” synger sin 25 minutter lange sørgesang over at det hele er slut.
Sorg var ikke at spore blandt Syverracerne på Padborg Park i weekendens FTZ Finale. Måske lidt vemod over at det var sidste løb i 2016 efter en fin sæson, som har budt på fremragende race og velfortjent fremgang for Danmarks i særklasse bedste racerklasse. Selv vejrguderne havde overgivet sig og diskede op med næsten tør bane de fire gange Syverrace var i aktion. Fra hjertet: tak for det.
Der var glædeligt gensyn med et par fortabte sønner, Finn Tyrrestrup og Steen Værnholt. Begge erfarne racere, som efter en pause vendte tilbage med stil. Det betød at vi stillede til start med 12 biler. Det var næsten som i gamle dage, men kun næsten. Vi har plads og hjerterum til flere og regner med tilgang af 3-4 nye kørere næste år. Det bliver sjovt.
Der var træning lørdag. Banen var iskold og lidt fugtig hvilket resulterede i diverse snurreture, men Finn Tyrrestrup tog teten og valgte at lægge sin bil om på siden efter passage af chikanen. Det så flot ud og hverken Finn eller bilen led nævneværdig skade. Måske førstnævntes stolthed led et mindre knæk, men det var i givet fald ubegrundet. Banen var fælt lumsk i starten.
Steffen Hansen, indehaver af banerekorden, satte som ventet hurtigste tid i tidtagningen søndag, og derefter fulgte Mikkel Holch, Carsten Lauritzen, Mirza Ahmetagic, Kurt Jepsen, Christian Sørensen, undertegnede, Troels Christiansen, Steen Værnholt, Asger Thierry, Jacob Neergaard Pedersen og Finn Tyrrestrup. Sidstnævnte havde tekniske problemer.
Første heat bød på tætte og indædte kampe i hele feltet og det må have glædet det frysende publikum. Vi fik i hvert fald pænt bifald efter løbet, som blev vundet i suveræn stil af Steffen. Hans hurtigste omgang var blot få tiendedele fra han egen banerekord. På anden og tredjepladsen fulgte Carsten og Mikkel. Mirza var godt kørende, men måtte en tur gennem pitten efter en mislykket nedbremsning for enden af langsiden. Det gav luft til Christian og Kurt, som derefter begge formåede at holde Mirza bag sig. Christian havde undervejs foretaget en grundfræsning af terrænet for enden af Big Mac kurven. Jorden er hermed klar til kartoffellægning i foråret og Christian bør have krav på en andel. Jeg måtte selv kæmpe for at holde Troels og Steen bag mig og Jacob fik luft da både Finn og Asger måtte udgå med tekniske problemer.
Der var lagt op til totalkrig i andet heat, året sidste chance for at sætte ting og konkurrenter på plads. Steffen startede i femte position, men vandt alligevel suverænt og satte undervejs ny banerekord med imponerende 1:03,985. Ivan må have tirret og fodret ham med råt kød i pausen. Christian besatte andenpladsen og Mikkel tredjepladsen. Carsten kom ind som nummer fire, men kunne trøste sig med den samlede tredjeplads i DM. Mirza var vist endnu en tur gennem pitten og sluttede på femtepladsen. Kurt besatte sjettepladsen, komfortabelt foran undertegnede, som efter hård kamp med Steen sluttede på syvendepladsen. Steen endte i sandkassen og det gav luft til Troels, som på ottendepladsen kom faretruende nær undertegnede. Ham får jeg (også ham…suk) problemer med til næste år. Jacob sluttede med æren i behold som nummer ni og Finn udgik endnu engang med tekniske problemer. Det var synd, meget synd, for ham og han har opsparet en masse goodwill til næste sæson.
Efter løbet blev alle biler med kørere og mekanikere sendt til foto session. Vi glæder os til at se billederne på vores hjemmeside http://www.sevenracing.dk/
Desværre kunne jeg ikke blive til præmie-overrækkelse og uddeling af pokaler, men jeg kan fortælle at Steffen Hansen blev Dansk Mester 2016. Christian Sørensen nummer 2 og Carsten Lauritzen nummer 3. Stort tillykke til alle tre.
I al fejring og virvar må vi ikke glemme vores dygtige mekanikere, hjælpere, teknisk kontrollant, familie, osv. Uden dem var vi fortabt. De fortjener ros, tak og opbakning. Tak til alle…I er med jeres entusiasme en stor inspiration for os kørere.
Og sidst, men ikke mindst, en dybfølt tak til Ivan for...jeg ved hvor vi skal begynde og slutte. Du er fyrtårnet i klassen og du lyser klart og tydeligt, som fyrtårn skal.
Vis ses.
Hans 108